Marketing&Communicatie
Optimalisatie voor zoekmachines zoals Google
Optimalisatie van uw website is één van de bepalende factoren die uw website tot een succes maken. Veelal is het de bedoeling dat een website vindbaar is bij een zoekmachine zodat uw website onder de aandacht komt. Helaas is het niet mogelijk om binnen 1 dag op de eerste positie te staan. Hier gaat veel werk aan vooraf. Daarnaast is het bijhouden van de website even belangrijk.
Wat vindt een zoekmachine belangrijk en waar dient uw website aan te voldoen?
1 : Bepaal de juiste keywords.
Het zou een verspilling van uw tijd zijn wanneer u uw website optimaliseerd voor ongebruikte zoekwoorden. Het kost niet veel energie om de juiste termen en te vinden voor de voor u releveante zoekwoorden. Op het internet Er zijn diverse SEO tools beschikbaar om u te helpen beste zoekwoorden te vinden. Tip: Laat u niet misleiden door organisaties die van u eisen dat u eerst zich eerst inschrijft. De twee meest populaire middelen zijn WordTracker en KeywordDiscovery.com. Met deze tools kunt u er achter komen wie uw concurrenten zijn.
2 : Bepaal uw concurrenten.
Het is een feit dat zoekmachines inkomende links naar uw website analyseren als onderdeel van hun ranking criteria. Als u er achter kunt komen hoeveel inkomende links uw concurrenten hebben dan krijgt u een ideaal uitgangspunt, u weet dan hoeveel relevante inkomende links u zelf nodig heeft. Uiteraard moet u nog steeds ontdekken wie uw concurrenten zijn voordat u deze kunt analyseren.
Een prima tool is SEO Elite, deze speurt de belangrijkste zoekmachines af op trefwoorden en verteld je niet alleen wie je concurrenten zijn, maar voorziet je ook u van een diepgaande analyse van elke concurrent. Het onderzoek omvat het koppelen van deze uiterst belangrijke criteria, zoals:
– Posities in de zoekmachines
– Het Aantal inkomende links
– De sleutelwoorden in de titel van de linkende pagina’s
– Percentage van links die keywords gebruiken in hun link text
– De PageRank van de linkende pagina’s
– Alexa ranking en verkeer informatie
Statistieken als deze spelen een belangrijke rol bij het bepalen welke internet marketing strategieën er gevolgd moeten worden.
3 : Optimaliseer de pagina titel
De titel en META tags moeten op iedere pagina verschillen indien mogelijk, alleen dan beschouwd een zoekmachine deze als uniek voor de website en slaat deze op in de zoekresultaten.
Er zijn verschillende theorieën over hoe lang de titel zou moeten zijn. Omdat Google slechts de eerste 66 karakters (met spaties) toont, raden wij u aan om de titel dan ook niet langer te maken dan 66 tekens. De titel dient tevens relevant te zijn voor de inhoud van de pagina.
Een goede webpagina om de META tags te verifiëren is seocentro.com
4 : Optimaliseer de omschrijving en META tags
Meta tags zijn verborgen stukjes code die alleen door zoekmachines, ook wel spiders, worden gelezen. Deze staan in de sectie van een webpagina. Naast de titel (seo tip 3) zijn de omschrijving (description) en taal bijzonder belangrijk. Meta tags vatten samen waar een webpagina over gaat en in welke taal.
De bedoeling van de keyword meta-tag is om de inhoud van de site samen te vatten middels trefwoorden. Over De ‘keyword’ meta-tag wordt veel gediscussieerd, met zegt dat deze door de spiders niet meer gelezen omdat het spam gevoelig zou zijn. Desalniettemin raden wij u aan om de keywords op gepaste te gebruiken.
5 : Gebruik TITLE en ALT attributen
Het komt maar al te vaak voor dat het onderwerp van een pagina niet in het web adressen voorkomt. Bijvoorbeeld, de URL www.ejps.nl zegt niets over IT en Webdesign. Terwijl een site zoals www.webdesignenautomatisering.nl direct duidelijk maakt aanzoekmachines dat deze website gaat over het webdesign en automatisering. Dus om meer specifieke informatie te bieden over waar een link preceis naar verwijst voegen we een attribuut TITLE toe en plaatsen we hierin onze sleutelwoorden.
Het gebruik van het TITLE attribuut is ook een W3C-standaard voor het toegankelijk maken van uw pagina voor visueel gehandicapten. Met andere woorden, blinden en slechtzienden kunnen navigeren via uw website met een speciale browser die titel leest en ALT-attributen.
Het ALT-attribuut wordt gebruikt om dezelfde redenen als het TITLE attribuut, maar is specifiek voor het beschrijven van een afbeelding voor de visueel gehandicapten.
6 : Gebruik headings
In bepaalde onderwijsinstellingen dienen essays geschreven te worden volgens een bepaalde richtlijn.
En wel: de Modern Language Association (MLA). In deze richtlijnen is opgenomen hoe je om moet gaan met de omslag, titel, alinea’s, referenties, enz van je essay.
Echter, op het web volgen we de richtlijnen van het W3C, alsmede algemeen aanvaarde “best practices” voor het organiseren van een webpagina.
Headings (kopjes) spelen een belangrijke rol bij het organiseren van informatie, u dient er dus voor te zorgen dat ten minste H1 t/m H3 opgenomen zijn in de structuur van uw webpagina.
Met behulp van Cascading Style Sheets (CSS) kunt u uw headings vormgeven.
Een pagina met enkel headings is natuurlijk niet de bedoeling, de SEO tip is om webtekst te verdelen over paragrafen en un-ordered lists, afbeeldingen en eventuele andere inhoud. Probeer om ten minste 400 woorden per pagina te gebruiken.
7 : Nomenclatures
Relevante benaming. Dat wil zeggen: sla waar mogelijk de afbeeldingen, media, en pagina’s op met een keyword in de bestandsnaam. Bijvoorbeeld: als uw keyword is “webdesign”, dan is het handing om de afbeelingen op de betreffende pagina op te slaan alswebdesign.jpg. Dit is geen bewezen methode maar velen merken een verbetering van hun ranking door relevante namen te gebruiken.
8 : Sitemap pagina
De google pagerank van uw website wordt verdeeld over uw pagina. Page rank is geen concrete waarde en de werking van het algoritme is alles behalve transparant. Om de page rank verder te verdelen over uw website kan een sitemap geplaatst worden. Zowel zoekmachines als bezoekers kunnen dan in één klik elke pagina bereiken.
Na het installeren van een sitemap zult u waarschijnlijk merken dat de ‘diepliggende’ pagina’s die eerst geen Page rank hadden, nu wèl opgenomen worden of een page rank krijgen.
9 : Gebruik een robots.txt bestand
De meeste gemakkelijke optimalisatie methode is het gebruik van een robots.txt bestand. Dit bestand wordt gebruikt door zoekmachines en geeft aan welke teksten wel en welke tekst niet opgenomen moeten worden in zoekmachines. Het kan bij voorbeeld storend zijn als in zoekresultaten uw pagina’s met veel inhoud (bv: Algemene voorwaarden) boven uw homepagina terecht komen.
Met een text editor zoals kladblok kunt u dit .txt bestand maken en opslaan.
In de text plaats u bijvoorbeeld “User-agent: *” (zonder aanhalingstekens).
Deze regel betekent zoveel als: iedere zoekmachine mag alles doorzoeken op mijn website.
Heeft u een pagina die u liever niet op wilt laten nemen in zoekmachines, typ vervolgens:
“Disallow: /mijnpagina.html” (zonder aanhalingstekens).
Als de instellingen gereed zijn slaat u het op als robots.txt en kunt u het uploaden in de ‘root’ (hoofdmap) van uw website.
10 : Installeer een Google Sitemap
Zoekmachines als google streven er naar om de meeste relevante informatie te tonen nadat u een zoekopdracht heeft gegeven. Om ervoor te zorgen dat u zo snel mogelijk opgenomen wordt hebben ze een tool voor webmasters ontwikkeld. Het handige er aan is dat ook Yahoo en MSN deze sitemap gebruiken.
Verder uitleg over SEO kunt u vinden op seoguru.nl
IGESWEB kan u helpen.
Gelukkig hoeft u er niet alleen voor te staan met dit complete vraagstuk. Daarnaast zijn dit richtlijnen en samen zorgen ze voor een betere vindbaarheid bij de zoekmachine. De websites die IGESWEB maakt worden afgeleverd met een SEO optimalisatie waardoor de website sneller hoger scoort dan de meeste concurrenten.
Heeft u belangstelling en wilt u advies inwinnen over zoekmachine optimalisatie? Neem dan vrijblijvend contact op met IGESWEB.